Debat Er vi gode nok til at sætte fokus på det arbejdsmiljø, vi har i Kommunen? Det er klart min opfattelse, at arbejdsmiljøet er sat under pres.

En at de største synder efter min mening er de »usynlige opgaver«, som der kommer flere og flere af.

Mange af dem er gemt i hverdagens opgaver, samtidig øges mængden af opgaver, der uddelegeres og lander ved frontpersonalet, som er tættest på borgerne. Hertil kommer alle de uforudsete opgaver og udfordringer.

Men det kan også være de krav, politikerne lægger ned over personalet. Det kan være nye it-systemer og konstante ændringer om mere dokumentation inden for alle fagområder mm.

Jeg kan godt forstå, at man som medarbejder føler sig presset og har svært ved at se sammenhængen mellem de ressourcer, der er, og de krav, der stilles.

Det kan være pædagogen, der ikke får den nødvendige tid i forhold til forældresamarbejdet. Man få f.eks. 50 minutter til, at samle op på barnets trivsel, sociale kompetencer mm. Så skal pædagogen forberede sig til mødet med forældre, derefter afvikle mødet og lave referat samt evt. opfølgning inden for de 50 minutter.

Samme udfordring står folkeskolelæren i med tilsvarende dokumentationsarbejde. Her skal de forholde sig til elevens trivsel, sociale færdigheder, faglige ståsted i alle fag mm. Skole/hjemsamtalen er der afsat 15 minutter til, her skal læreren fremlægge og have en snak med forældrene.

Når man som politikere ønsker, at der skal være et godt forældre samarbejde, så mener jeg, at der skal medfølge de nødvendige ressourcer.

Det kan være sundhedspersonalet, som skal nå mere og mere, opgaver uddelegeres til sundhedspersonalet, som til tider er i en håbløs kamp mod tiden for at nå de opgaver der skal løses.

Samtidig indføres mere kontrol, dokumentationsarbejde og praktiske opgaver, som ikke er beskrevet i kvalitetsstandarder. Hos de udekørende i hjemmeplejen er det mere reglen end undtagelsen, at der ikke er den nødvendige transporttid indlagt på køreplanen.

Jeg mener, vi skal have kigget på de krav, der stilles til vores ansatte. Vores frontpersonale kan ikke bare skubbe opgaver til dagen efter.

Det kan ikke være en overraskelse, at det er her, der ofte er et større sygefravær, men også fordi det er fag med direkte menneske kontakt og dermed større smittefarer i forhold til hvis man f.eks. sidder ved et skrivebord på rådhuset.

Kommunen er der for borgerens skyld og ikke omvendt, men det betyder også, der skal være styr på arbejdsmiljøet.

Både for personalets skyld, men også for alle borgere i kommunen, som desværre oplever mindre ATA (ansigt til ansigt tid) altså direkte kontakt med borgerne i alle aldre.