SKOLER I takt med at mange skoler oplever stramme budgetter, er det tit det, der ligger ud over det allermest nødvendige, der bliver skåret fra først. Sociale arrangementer som lejrskoler, udflugter med videre er blevet sjældnere, og i det kølvand er der rundt omkring dukket støttekredse op for at hjælpe med at finde pengene.
Nu er forhenværende byrådsmedlem i Viborg Kommune, Simon Moore Højer-Simonsen, som selv har børn på Stoholm Skole, gået i gang med at undersøge, om der er basis for en støttekreds der.
- Vi er der, hvor det er annonceret, og vi er ved at se, om vi kan samle et hold til at stifte foreningen og stå for den formelle del. Der har været positiv interesse omkring det, og jeg har fået nogle enkelte måske'er, så jeg er optimistisk, siger Simon Moore Højer-Simonsen.
Han har skelet til Nordre Skole i Viborg, som har en støttekreds. Der kører man efter en model, hvor lærerne, når de planlægger det kommende års skema, kan sende ansøgninger ind til støttekredsen.
Støtte til elevaktiviteter
- Formålet er at støtte aktiviteter for eleverne. Udflugter og ture, som der ikke er penge til i skolens budget. Det skal ikke være en erstatning for det, skolen skal løfte, ting i KLC-regi (Kulturelt LæringsCenter), og den slags. Der har måske tidligere været mere råd til det, der er lidt ekstra, end der er nu, og vi kikker nok også ind i en fremtid, hvor skolerne ikke har ret mange penge til det, forudser Simon Moore Højer-Simonsen, som også sidder i skolebestyrelsen for Stoholm Skole.
Hvordan midlerne til støttekredsens hjælp skal findes, har initiativtageren ikke lagt sig fast på.
- Det kommer an på, hvem vi får med, og hvilke kompetencer de pågældende har. Andre støttekredse har en frivillig medlemskreds af blandt andre forældre og bedsteforældre, som hver giver et beløb. Nogle arrangerer julemarkeder eller hjælper til ved skolefester og lader overskuddet gå til støttekredsen. Det kunne også være donationer fra firmaer og fonde. Der er mange forskellige modeller for det. Det kommer også an på, hvad ambitionsniveauet er, og hvor stor tilslutning, der bliver til støttekredsen, forklarer Simon Moore Højer-Simonsen.