TRANSPORT 2023 var et godt år for Sparkær, som efter mange års kamp og en investering på godt 12 millioner kroner fra Viborg Kommune endelig fik det såkaldte trinbræt, der betød, at togene igen gjorde holdt i landsbyen, der samme år blev kåret som årets landsby.

I lørdags kunne Jyllands-Posten offentliggøre et forslag fra Dansk PersonTransport, som ønsker at sløjfe Sparkærs togstation sammen med 58 andre små togstationer, primært i Jylland. Formålet skulle være at nedbringe rejsetiden.

Dansk PersonTransport, som er en brancheforening for bus- og taxavognmænd, læner sig op ad en rapport fra transportministerens ekspertudvalg om den kollektive trafiks fremtid, som blandt andet peger på, at man på flere strækninger vil kunne levere samme service billigere og bedre ved at bruge busser i stedet for tog.

Agnethe H. Lynge frygter, at hun bliver nødt til at flytte fra Sparkær, hvis togstationen bliver nedlagt. Foto: Steen Don
Agnethe H. Lynge frygter, at hun bliver nødt til at flytte fra Sparkær, hvis togstationen bliver nedlagt. Foto: Steen Don Foto: Steen Don

Nødt til at flytte

Ikke overraskende bliver det næppe i Sparkær, man finder flest tilhængere af forslaget.

- Jeg bliver ked af det, hvis togstationen lukker. Så bliver jeg måske nødt til at flytte, siger Agnethe H. Lynge, som vi mødte i købmandsbutikken over for togstationen i Sparkær.

- Jeg tager toget til og fra arbejde. Jeg har ikke bil selv, og jeg har ikke lyst til at bo i Viborg. Og bussen kører kun formiddag og eftermiddag og ikke i weekenderne. Det ville være nederen. Togstationen skal da blive, insisterer hun.

Butiksassistent Isabella Franzoni brugte toget meget, før hun for kort tid siden fik bil. Foto: Steen Don
Butiksassistent Isabella Franzoni brugte toget meget, før hun for kort tid siden fik bil. Foto: Steen Don Foto: Steen Don

Isabella Franzoni, som arbejder i Min Købmand og bor lige uden for Sparkær, er helt enig.

- Jeg har lige fået bil, men før jeg fik det, brugte jeg toget flere gange om ugen, hvis jeg skulle ud at handle eller skulle noget andet i Viborg. Jeg bruger også stadig toget, selv om jeg har bil, siger hun.

- Der er en del skolebørn, som tager toget om morgenen, nogle mod Stoholm, andre mod Viborg, og det ville da være ærgerligt for dem, hvis de ikke længere kunne det. Det ville også blive dødt herude. Nogle gange er der turister, der står af her, når de ser, at der er en købmand, og så går de en tur. De ville jo ikke komme ellers, pointerer Isabella Franzoni.

Niels Grocott regner med at sætte sit hus til salg, hvis det ender med, at togstationen i Sparkær nedlægges. Foto: Steen Don
Niels Grocott regner med at sætte sit hus til salg, hvis det ender med, at togstationen i Sparkær nedlægges. Foto: Steen Don Foto: Steen Don

Penge lige i lokummet

På Mosegårdsvej i Sparkær finder vi Niels Grocott i færd med at klippe hæk.

- Jeg synes, vi har problemer nok i forvejen her i byen og i landsbyerne i det hele taget med faldende huspriser. Jeg synes, at kommunen og regeringen skal gøre meget mere for de mindre steder. Herude har man sagt, at vi ikke kan få fjernvarme, fordi der ikke er tilslutning nok, men uden fjernvarme er der ingen virksomheder, som vil herud. Og hvis man nu lukker skolen og togstationen, som vi næsten lige har fået, bliver det endnu værre. Hvis det sker, sætter vi huset til salg, siger Niels Grocott, som selv har brugt toget cirka fem gange i det år, han har boet i Sparkær.

Tonni Andersen tror ikke, at Sparkærborgerne giver sig uden kamp, hvis landsbyens togstation kommer i farezonen. Foto: Steen Don
Tonni Andersen tror ikke, at Sparkærborgerne giver sig uden kamp, hvis landsbyens togstation kommer i farezonen. Foto: Steen Don Foto: Steen Don

Et andet sted i landsbyen møder vi Tonni Andersen på spadseretur.

- Jeg har også en søster og min mor herude, og jeg kan sige, at der en rimelig dårlig stemning omkring forslaget herude. Vi tror så heller ikke, at det kommer til at ske, fordi det ville være at hælde de penge, der blev brugt på togstationen, lige i lokummet. Jeg bruger ikke toget selv, men det vil være idioti at lukke noget, man lige har åbnet, slår han fast.

- Hvis Sparkær skal vækste, er det et stort plus, at byen både har skole, indkøbsmuligheder og togstation, og kommer stationen i fare, vil folk herude kæmpe for den, mener Tonni Andersen.

Lederen af Plejehjemmet Nordstjernen Mette Bergkvist mener, at en lukket togstation være et alvorligt slag mod Sparkær - ikke mindst landsbyens arbejdsgivere.
Lederen af Plejehjemmet Nordstjernen Mette Bergkvist mener, at en lukket togstation være et alvorligt slag mod Sparkær - ikke mindst landsbyens arbejdsgivere. Foto: Steen Don

Vigtigt for arbejdsgivere

Vores rundtur i Sparkær slutter på Plejehjemmet Nordstjernen, hvor lederen Mette Bergkvist kalder forslaget om at nedlægge byens togstation for »en meget dårlig ide«.

- Det betyder meget for arbejdsgiverne, at toget stopper her. Hvordan skal mine unge afløsere ellers komme herud? Og når vi skal have elever, risikerer vi at blive valgt fra, hvis de ikke kan tage toget. Jeg har 3-4 medarbejdere, som bruger toget hver dag. Jeg bor selv i Bjerringbro og kunne godt tage toget, hvis det ikke var fordi, jeg skal være klar til at kunne rykke ud til forskellige ting, siger Mette Bergkvist.

- Det er dejligt for de unge, at de bare kan hoppe på toget og komme på gymnasiet og teknisk skole med videre i både Viborg og Skive. Hvis den mulighed ikke er der, flytter de herfra og kommer ikke tilbage igen, og så dør landsbyen lige så stille, frygter plejehjemslederen.

I Sparkær har toget i gennemsnit 40 påstigninger om dagen.

Transportminister Thomas Danielsen (V) har over for Jyllands-Posten hilst forslaget fra Dansk PersonTransport velkommen, men han vil ikke på nuværende tidspunkt ind i en debat om at lukke togstationer.