Musik Grønne tal på bundlinjen, profitoptimering og krejleri.

Musikeren Rasmus Johansen fra Fly elsker at gøre en god handel ligesom så mange andre danskere, men med sit nye album »Købmandsdanmark« ønsker han at starte en debat omkring den evindelige jagt på profit.

»Prøv at gøre noget uden at skulle tjene penge på det«, lyder devisen fra albummet, der griber problematikkerne om »Købmandsdanmark« an på forskellig vis.

- Albummet er nogle forskellige øjebliksbilleder fra hverdagen, som jeg ser den. Der er Hancock-bajere, græsk filosofi, konspirationsteorier og scener fra børneværelset, fortæller Rasmus Johansen.

En række af albummets numre har Rasmus Johansen udgivet løbende på sine sociale medier i den seneste års tid.

- Jeg arbejder med en mere legende tilgang til udgivelsen af denne plade. Det behøver ikke at være så selvhøjtideligt, så numrene er ikke hemmelige inden udgivelsen, forklarer Rasmus Johansen.

Sangene på pladen er sammenlagt blevet afspillet en halv million gange inden selve pladeudgivelsen, lyder det fra den joviale troubadour.

Nulsumsspil

At pladen omhandler købmandskab er intet tilfælde. Sammen med den lokale købmand fra Vridsted, Morten Pedersen, har Rasmus Johansen begået sangen »Min Tjømann«, som tusindvis har lyttet til fra forskellige musiktjenester.

Sangen blev udgivet som single forud for »Købmandsdanmark«.

Men selvom købmandskab har en fremtræden rolle i det nye album, så er det ikke forventningen, at pladen skal være en indbringende forretning for den midtjyske musiker.

- Det skal bare gå i nul. Jeg laver musik, fordi jeg har lyst, siger Rasmus Johansen.

Af samme årsag er pladeudgivelsen finansieret af lokale virksomheder, som dukker op i løbet af spilletiden. Derfor kan man blandt andre høre journalist Henrik Bagge i et radiospot for Fjends Folkeblad i »Købmandsdanmark«.

- Det handler om at frigøre sig fra gængse normer om at skrive ansøgninger til diverse fonde for at få råd til at udgive en plade, forklarer Rasmus Johansen.

- Her på egnen kan vi klare den slags lokalt. Og så fandt jeg det humoristisk at tage nogle lokale virksomheder med på pladen, fortsætter han.

Han har fået finansiering til udgivelsen af Hancock Bryggerierne, Dagrofa og Larsen Kaffe, som han også har lavet et musiknummer for, som er med på udgivelsen som et slags »product placement«.

»Købmandsdanmark« kom på gaden den 29. maj, men den fås ikke hos den lokale købmand - udgivelsen er helt digital.

I bedste købmandsstil er den nye udgivelse finansieret af lokale virksomheder. Flere lokale erhvervsfolk optræder sågar også pladen imellem sangene. Albumcover: Rasmus Johansen fra Fly
I bedste købmandsstil er den nye udgivelse finansieret af lokale virksomheder. Flere lokale erhvervsfolk optræder sågar også pladen imellem sangene. Albumcover: Rasmus Johansen fra Fly